Wednesday, September 12, 2012

Beli belah online

Zaman sekarang ni serba serbi bley dibuat secara online. Bukan je beli belah, bayar bil ke, bayar saman ke, bayar zakat ke, masuk duit tabung haji ke, beli tiket flight, tempah hotel...semua laaa.... Aku salah sorang pengguna tegar kemudahan2 online nih. kekadang aku rase soping online lagik mudah dari soping di alam nyata. Bukan pe, lam online ni brg2 yg ditunjuk tu bley tatap lama2, tenung lama2, pk lelama nak ke tak nak.... kalo di alam nyata tu, kene cepat wat keputusan, tak beli kang...tingat2....beli kang, mcm takde le penting sgt pun... kang tak beli, abis plak...dah takde offer... nak dtg semula kene drive, makan masa...bla bla blaaaa.....

Panjang le plak mukadimah. Sebut pasal beli belah online sure seme orang bese dengar or familiar lah dengan nama nih; Zalora! Alaaa takkan tak pasan korang baca suratkhabar online tu kiri kanan tertepek iklan dia.... dan lagi satu Lazada. Zalora nih lam tv pun selalu gak kuar iklannya.

Naper tetiba aku nak sebut pasal 2 sumber utk online soping nih? Ada la beberapa blog yg aku terbaca pasal Zalora ni menipu, dah bayar, barang tak muncul2. Tapi yg Lazada nih aku tak de plak terjumpa lagi rungutan di blog. Aku pun penah beli barang kat dua2 tempat nih.

Lain orang, lain pengalaman, cubaan dan dugaan yg dialami. Tapi terus terang le aku bukan nak promote dua2 kompeni ni pun....  nak2 si zalora nih.... dahle ramai tertipu... kang tak pepasal aku kene booo.... hehehe... Setakat ni dah 2 kali aku beli kat zalora; pestime kasut dan kali kedua baju raya. Haaa pecah rahsia beli baju raya kat situ. Bukan pe, aku carik2 kat kedai jumpa baju berkenan asik takde size jek... last2 belek2 kat zalora ada pun yg berkenan. Aku terima lam tempoh3 hari lepas bayar. Pengalaman pertama beli kasut dulu, buatkan aku impressed. Ohh maaf le pada yg masih tak dpt barang mereka. Bukan pe, aku order dan bayar arini; esoknya aku dah dapat kasut tu! So, sebagai pelanggan yg pertama kali berurusan, sure la gembira dan puas hati kan?? Sebab tu aku tak ragu2 utk pembelian seterusnya. Tapi, adik aku mengalami nasib yg kurang baik bila dia terpaksa tunggu selama seminggu baru dpt barang. Tu pun zalora ada emel bgtau dorang sedang upgrade system sbb tu proses jual beli terganggu.

Ni pamplet yg dikepilkan dgn baju yg aku beli

Kat dalam dia, ada baucer ni haaa... rasenye sesapa pun bley guna.... tapi dgn pembelian rm100 ke atas sblm 30hb ni...

Selain baucer tu, ada dikepilkan 3 kupon nih... satu pun aku tak pakai... bio laa... tak rugi pape pun...

Berkenaan Lazada pulak, haaaa dgn kompeni ni aku mmg alami bad experienced hampir 2 kali. Kali pertama, aku nak sepraiskan incik somiku. So, nak beli le jersi France sbb masa tu org tengah demam Euro 2012. Lagipun rege dia lagi murah dari kat luar...kitorang dah serbei dah. Dahtu plak kalo subscribe newsletter dia, dia bg baucer kod bernilai rm20! lagi la murah jadiknya jersi tuh... beli kat france sendirik pun lagi mahal (kebetulan adik aku pi france mase tu, aku kirim, tapi giler mahallll....tak jadik beli). Seminggu ku tunggu, x kunjung tiba; aku call. Ok tunggu lagik. Call lagik, jawapan menghampakan. Call lagik, kali ni org tu kata out of stock plak!! yennadeiii betoi.... so, dia tanya nak refund atau dia beri baucer nilai yg sama aku bayar. Aku nak refund laaa...tak kose eh baucer2 ni....Sakit betul hati aku. lenkali kalo dah takde stok jgn le gatal pi advertised lagik... mmg hangin tol aku...ye la...tak dpt aku sepraiskan somi aku...cessssss. Kali kedua (tak serik lagi le ni...hehehe); aku beli henpon. Aku beli henpon murah jek...sbb henpon lama aku yg murahan gak tuh dah biol2 sket. Sblm beli, aku dah serbei dah rege diluar serta apa bagusnya henpon nih. Mmg murah lagi beli kat sini. Nak lagi murah, subscribe lagi newsletter tuk dpt baucer rm20... hahahaaa... Yg ni aku tunggu 2 minggu baru dapat!! Ni pun 3-4 kali aku call. Disebabkan aku masih bersabar, aku maleh nak mintak refund. Last2 sampaiiii gak...okla tepon tu...alaaa tepon murahan kan? takleh nak expect lebey2 la.... janji leh tepon, sms, wifi, camera, blutut (bluetooth hehehe...)...dan byk gak lagi... 
Untuk berurusan lagi dgn Lazada pasni, tak pasti lagik la.... tgk pe bende nak dibeli. Cuma aku bernasib baik la daripada org2 lain di luar sana yang beli online, barang tak dapat. 

Moral of the storynya di sini....beli belah di online haruslah berpada2 dan bersiap sedia dengan sebarang kemungkinan yang tidak diduga.  :-)


1 comment:

Anis and Aina's parent said...

reason utk shopping online tu mmg btl... stakat ni gee berurusan dgn member2 aje. tak brani nak bl dgn org tak dikenali... takut kene tipu :0

Wednesday, September 12, 2012

Beli belah online

Zaman sekarang ni serba serbi bley dibuat secara online. Bukan je beli belah, bayar bil ke, bayar saman ke, bayar zakat ke, masuk duit tabung haji ke, beli tiket flight, tempah hotel...semua laaa.... Aku salah sorang pengguna tegar kemudahan2 online nih. kekadang aku rase soping online lagik mudah dari soping di alam nyata. Bukan pe, lam online ni brg2 yg ditunjuk tu bley tatap lama2, tenung lama2, pk lelama nak ke tak nak.... kalo di alam nyata tu, kene cepat wat keputusan, tak beli kang...tingat2....beli kang, mcm takde le penting sgt pun... kang tak beli, abis plak...dah takde offer... nak dtg semula kene drive, makan masa...bla bla blaaaa.....

Panjang le plak mukadimah. Sebut pasal beli belah online sure seme orang bese dengar or familiar lah dengan nama nih; Zalora! Alaaa takkan tak pasan korang baca suratkhabar online tu kiri kanan tertepek iklan dia.... dan lagi satu Lazada. Zalora nih lam tv pun selalu gak kuar iklannya.

Naper tetiba aku nak sebut pasal 2 sumber utk online soping nih? Ada la beberapa blog yg aku terbaca pasal Zalora ni menipu, dah bayar, barang tak muncul2. Tapi yg Lazada nih aku tak de plak terjumpa lagi rungutan di blog. Aku pun penah beli barang kat dua2 tempat nih.

Lain orang, lain pengalaman, cubaan dan dugaan yg dialami. Tapi terus terang le aku bukan nak promote dua2 kompeni ni pun....  nak2 si zalora nih.... dahle ramai tertipu... kang tak pepasal aku kene booo.... hehehe... Setakat ni dah 2 kali aku beli kat zalora; pestime kasut dan kali kedua baju raya. Haaa pecah rahsia beli baju raya kat situ. Bukan pe, aku carik2 kat kedai jumpa baju berkenan asik takde size jek... last2 belek2 kat zalora ada pun yg berkenan. Aku terima lam tempoh3 hari lepas bayar. Pengalaman pertama beli kasut dulu, buatkan aku impressed. Ohh maaf le pada yg masih tak dpt barang mereka. Bukan pe, aku order dan bayar arini; esoknya aku dah dapat kasut tu! So, sebagai pelanggan yg pertama kali berurusan, sure la gembira dan puas hati kan?? Sebab tu aku tak ragu2 utk pembelian seterusnya. Tapi, adik aku mengalami nasib yg kurang baik bila dia terpaksa tunggu selama seminggu baru dpt barang. Tu pun zalora ada emel bgtau dorang sedang upgrade system sbb tu proses jual beli terganggu.

Ni pamplet yg dikepilkan dgn baju yg aku beli

Kat dalam dia, ada baucer ni haaa... rasenye sesapa pun bley guna.... tapi dgn pembelian rm100 ke atas sblm 30hb ni...

Selain baucer tu, ada dikepilkan 3 kupon nih... satu pun aku tak pakai... bio laa... tak rugi pape pun...

Berkenaan Lazada pulak, haaaa dgn kompeni ni aku mmg alami bad experienced hampir 2 kali. Kali pertama, aku nak sepraiskan incik somiku. So, nak beli le jersi France sbb masa tu org tengah demam Euro 2012. Lagipun rege dia lagi murah dari kat luar...kitorang dah serbei dah. Dahtu plak kalo subscribe newsletter dia, dia bg baucer kod bernilai rm20! lagi la murah jadiknya jersi tuh... beli kat france sendirik pun lagi mahal (kebetulan adik aku pi france mase tu, aku kirim, tapi giler mahallll....tak jadik beli). Seminggu ku tunggu, x kunjung tiba; aku call. Ok tunggu lagik. Call lagik, jawapan menghampakan. Call lagik, kali ni org tu kata out of stock plak!! yennadeiii betoi.... so, dia tanya nak refund atau dia beri baucer nilai yg sama aku bayar. Aku nak refund laaa...tak kose eh baucer2 ni....Sakit betul hati aku. lenkali kalo dah takde stok jgn le gatal pi advertised lagik... mmg hangin tol aku...ye la...tak dpt aku sepraiskan somi aku...cessssss. Kali kedua (tak serik lagi le ni...hehehe); aku beli henpon. Aku beli henpon murah jek...sbb henpon lama aku yg murahan gak tuh dah biol2 sket. Sblm beli, aku dah serbei dah rege diluar serta apa bagusnya henpon nih. Mmg murah lagi beli kat sini. Nak lagi murah, subscribe lagi newsletter tuk dpt baucer rm20... hahahaaa... Yg ni aku tunggu 2 minggu baru dapat!! Ni pun 3-4 kali aku call. Disebabkan aku masih bersabar, aku maleh nak mintak refund. Last2 sampaiiii gak...okla tepon tu...alaaa tepon murahan kan? takleh nak expect lebey2 la.... janji leh tepon, sms, wifi, camera, blutut (bluetooth hehehe...)...dan byk gak lagi... 
Untuk berurusan lagi dgn Lazada pasni, tak pasti lagik la.... tgk pe bende nak dibeli. Cuma aku bernasib baik la daripada org2 lain di luar sana yang beli online, barang tak dapat. 

Moral of the storynya di sini....beli belah di online haruslah berpada2 dan bersiap sedia dengan sebarang kemungkinan yang tidak diduga.  :-)


1 comment:

Anis and Aina's parent said...

reason utk shopping online tu mmg btl... stakat ni gee berurusan dgn member2 aje. tak brani nak bl dgn org tak dikenali... takut kene tipu :0